Genderbewust in de klas

Door | september 17, 2010

vrijdag 17 september 2010 – (Marleen De Geest) – Iedereen is het er over eens dat meisjes en jongens dezelfde onderwijs- en professionele kansen moeten krijgen. Toch ligt de voorspelbare weg nog steeds open, meisjes studeren plichtbewust in een richting menswetenschappen en jongens komen vaker bij de exacte materie uit. Rosadoc, het informatiecentrum voor gelijke kansen, meent dat de stereotypen in het onderwijs nog steeds onderhuids aanwezig zijn en wijst op het belang van genderbewust onderwijs.

[ad#ad1]

Genderbewust onderwijs is een voorwaarde opdat beide seksen hun verwachtingen omtrent studie en beroep volkomen realiseren, zo meent het informatiecentrum voor gelijke kansen Rosadoc. Er was een tijd dat verdedigers van de gelijke kansen voor beide seksen heil zagen in genderneutraal onderwijs waarbij meisjes en jongens hetzelfde werden behandeld. Terwijl ze natuurlijk zo veel verschillen als dag en nacht. De genderneutrale benadering maakt daarom beter plaats voor genderbewust onderwijs waarbij de verschillen tussen meisjes en jongens meespelen. Een stuk moeilijker want dat vergt een doorlichting van de werkwijze van de leerkracht en een pedagogisch inzicht van hoe anders meisjes en jongens nu precies in elkaar zitten.

Rosadoc ontwikkelde een site waarop mensen uit het onderwijs inspiratie en materiaal vinden, evenals instrumenten om hun eigen aanpak en het lessenpakket te screenen op het gehalte van genderbewustzijn.

Dat is nodig om een aantal vaststellingen niet als voldongen feiten te zien. Meer jongens dan meisjes verlaten het secundair onderwijs met minstens 1 jaar leerachterstand, respectievelijk 44,7 en 30,6 procent, is zo een vaststelling.
De observatie van de interactie tussen leerkrachten en hun leerlingen zorgt evenwel voor verrassingen. Zelfs leerkrachten die meenden de genderstereotypen te hebben uitgevlakt, waren verwonderd over de verschillende aanpak van meisjes en jongens die in hun lessen binnensluipt. Zo leggen ze jongens bijvoorbeeld veel meer denkvragen voor terwijl meisjes vaker wordt gevraagd om dingen te herhalen.

Leerkrachten komen meisjes sneller tegemoet met oplossingen en jongens krijgen meer tijd en ruimte om die zelf te zoeken. Meisjes worden aangemoedigd om zich sociaal vaardig te gedragen terwijl jongens worden gestimuleerd om zich als leider te profileren, zelfstandig te werken en initiatief te nemen.

Genderbewust onderwijs moet de verschillende aanpak van meisjes en jongens blootleggen. Daarna kunnen leerkrachten zich inzetten om de stereotypen af te zweren en zich af te stemmen op de eigenheid van elke leerling. Zo kunnen meisjes bijvoorbeeld vaker op hun intellectuele capaciteiten worden aangesproken en krijgt de zorgzame kant van jongens een kans.

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten