Lezen voor elkaar

Door | januari 24, 2013

Er is maar een wereld en die hebt u niet te kiezen. Tenzij u leest natuurlijk, dan gaan er zoveel werelden open als er boeken zijn. 2013 is heel speciaal, het wordt het jaar van het voorlezen en van het delen van het boekenplezier met kleine en grotere kinderen of met elkaar.

[ad#ad1]

We doen veel om schoonheid op het spoor te komen, reizen of musea bezoeken, diepzeeduiken of door natuurgebieden fietsen. Maar dat is niet voor iedere dag weggelegd. Wel kunt u iedere dag samen met uw kind in een kinderboek onderduiken. Kinderboeken zijn in elke bibliotheek voor handen. Zij vormen wondere werelden, een samengaan van een mooi verhaal en dikwijls betoverende illustraties.

Groot worden is een moeilijke opdracht. Er komt veel op de kleintjes af waaraan ze een betekenis moeten geven. Sommige boeken trekken de verbeelding verder open en maken kindjes nog meer enthousiast om op ontdekking te gaan. Andere boeken structureren hun wereldje en stellen gerust, ze brengen orde in gevoelentjes die op de proef worden gesteld.

Wie zijn kinderen voorleest en door de prachtige prentenboeken bladert, reikt meteen woorden en beelden aan. En daarover bestaat geen twijfel, kinderen die met taal spelen, verzamelen zoveel makkelijker kennis.

Ook het OESO denkt er zo over. Het PISA programma brengt de belangrijkste vaardigheden om te slagen in voortgezet onderwijs en het latere leven in kaart. Dan blijkt dat vijftienjarigen van wie de ouders tijdens de basisschoolleeftijd met hen boeken lazen, iedere dag of minstens eenmaal per week, aanzienlijk beter scoren in de PISA tests dan kinderen waarbij dit zelden of nooit gebeurde. Dit resultaat staat los van de socio-economische achtergrond van het gezin.

Het OESO stelt dat ouders niet onbegrensd veel tijd moeten hebben om hun kinderen effectief meer kansen te bieden, gewoon een verhaaltje vertellen, voorlezen en vragen hoe hun dag was en waarmee ze bezig zijn. Zo simpel is dat.

Want het is belangrijk dat kinderen ook zelf aan het woord komen. Als ze zelf kunnen lezen, zullen ze beslist met plezier ook een stukje voorlezen. En kleutertjes vullen graag het verhaal van de voorlezer aan.

Vlot spreken is een belangrijke vaardigheid en goed luisteren is dat niet minder. Boeken lezen mag best nuttig zijn maar bovenal is het een genot. Ouders die jarenlang met hun kinderen verhalen hebben gedeeld, creëren zonder enige twijfel een gemeenschappelijke wereld van ideeën en figuren en voorvallen. En wanneer kinderen opgroeien en hun eigen weg gaan, blijft die herinnering hen altijd vergezellen en zelfs een trefpunt met de ouders vormen.

2013 – Jaar van het voorlezen

 

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten