Mannen weg van tablets, vrouwen verkiezen ereaders

Door | augustus 24, 2011

woensdag 24 augustus 2011 – (Marleen De Geest) – Zowel tablets als ereaders kennen een toenemend succes. Blijkt er evenwel een genderkwestie op te duiken op vlak van ‘electronic devices’. Vrouwen zitten liefst met een ereader op schoot en mannen kunnen de tablet steeds moeilijker missen, zo beweert eMarketer.

[ad#ad1]

Volgens een schatting van eMarketer is de verkoop van ereaders dit jaar al met zestig procent toegenomen en die van tablets zou met liefst 178 procent gestegen zijn.

De ‘early adopters’ van elektronisch vernuft zijn doorgaans jong, met een hoog inkomen en mannelijk. Nu bereikt de markt meer maturiteit, aldus eMarketer. Ook oudere gebruikers en vrouwen voelen zich aangesproken, zei het dat zij niet zomaar in de voetsporen van de mannelijke voorgangers lopen.

Het onderzoek ‘Survey of the American Consumer’ in april van dit jaar van GFK MRI wees uit dat mannen een kwart meer kans hebben dan vrouwen om een tablet te bezitten. Bij vrouwen is de waarschijnlijkheid dat ze een ereader hebben 52 procent groter dan bij mannen, meer bepaald een Kindle of een Nook. Mannen zouden wat tablettypes betreft een veel minder uitgesproken voorkeur hebben.

De bevindingen sluiten enigszins aan bij het feit dat vrouwen liever boeken lezen en mannen zich uren in kranten en magazines kunnen verdiepen. Misschien is er niet eens zoveel veranderd sinds de tijd dat vader zich in pijpenrook hulde om de krant te lezen en moeder een gestolen uurtje opvulde met een boek.

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten