Speuren in het gezin

Door | september 7, 2012

Deze dagen starten de lessen aan het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (HIG). Het boeiende aan de opleiding is dat ze dat bestudeert waar de meeste mensen met hun neus bovenop zitten, het gezin als geheel van individuen en in relatie tot de samenleving. Een verhelderend perspectief waarin over eigen menselijke verhoudingen en die van anderen kan worden nagedacht.

[ad#ad1]

In juni studeerde een 160-tal Bachelors in de Gezinswetenschappen af om hun weg naar functies in uiteenlopende sectoren in het welzijnswerk te vinden. Een greep uit de onderwerpen die studenten voor hun eindproef kozen, vormen de beste manier om te illustreren hoe de opleiding zich met levensechte en actuele vraagstukken bezighoudt en belangrijker nog, concrete antwoorden formuleert.

Relationele en seksuele vorming is zo een heikel punt, bijna iedereen denkt dat het spontaan en vanzelf gaat, tot kinderen de vragen stellen. Bovendien weten ouders meestal niet hoe het onderwerp op school wordt behandeld. Een studente herwerkte in een basisschool in Mortsel het lessenpakket en koppelde er een infoavond voor ouders aan. Ouders zijn op die manier beter  voorbereid op de eventuele vragen die hun kinderen stellen en grondiger geïnformeerd om thuis het thema te bespreken.

De studiekeuze van hun kind bij de overstap naar de secundaire school bezorgt heel wat ouders hoofdbrekende gedachten. Een studente ondervroeg ouders van kinderen uit acht verschillende basisscholen. Daaruit blijkt dat ze vooral nood hebben aan informatie over studierichtingen en de reputatie van de school. Deze informatie krijgen ouders via opendeurdagen, de website en via informele contacten. Wel 88 procent van de ouders zou willen dat de leerkracht van het zesde leerjaar de informatie aanbiedt. Het besluit van het onderzoek luidt dat het wenselijk is dat de basisschool een beleid rond studiekeuze zou uitwerken, waarbij kinderen leren kiezen en ouders en leerkrachten meer aandacht besteden aan de talenten van kinderen in plaats van enkel aan cognitieve vaardigheden. Communicatie tussen ouders en school vormt het sleutelwoord bij dit   cruciaal beslissingsmoment.

Tot nu toe is er vooral veel aandacht voor ADHD bij jonge kinderen, maar de stoornis stopt niet in de puberteit. In de adolescentie maken jongeren zich los van hun ouders, bouwen ze een identiteit op en worden ze verwacht om schoolse verplichtingen goed in te plannen. Een studente stelt een constructieve benadering voor die niet op de beperkingen focust maar deze tieners ondersteunt in hun krachten en capaciteiten, die hun creativiteit en energie aanspreekt om naar oplossingen te zoeken.

Een jong paar loopt na drie jaar in zijn relatie vast in een weinig bevredigend en rigide seksueel interactiepatroon. Ze beseffen het gevaar en zoeken hulp. Een studente bekijkt de verschillende invalshoeken van waaruit de therapie dit paar begeleidt. Als gezinswetenschapper is ze vooral geïnteresseerd in de vraag welke benaderingen niet alleen begrip maar ook verandering kunnen teweegbrengen. Ze leerde dat een inzicht in de wederzijdse gezinsgeschiedenis van beide partners fundamenteel was om het wederzijds begrip en vertrouwen te herstellen. Het seksueel probleem in een ruimer kader zien en duiden in de dynamiek van de gezinnen van herkomst, vormde de sleutel tot verzoening voor dit stel. Het onderzoekswerk van de studente levert een argument voor meer preventief werken aan relatie-ondersteuning.

Op deze manier zijn de studenten ingeschakeld in de missie van het HIG. Dat wil naast het verstrekken van opleidingen ook een bron van informatie over haar studiedomein voor de samenleving zijn en een sensibiliserende functie uitoefenen.

www.hig.be

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten