Dirigente in het oog van Koningin Elisabeth wedstrijd

Door | mei 27, 2010

donderdag 27 mei 2010 – (Marleen De Geest) – De Koningin Elisabeth wedstrijd voor piano die momenteel in ons land plaats heeft, kent een primeur. De Amerikaanse dirigente Marin Alsop heeft de leiding over het Nationaal Orkest van België dat de kandidaten tijdens het concours begeleidt.

[ad#ad1]

Een vrouwelijke dirigent komt niet zo vaak voor. De Amerikaanse dirigente Marin Alsop mag meteen een tegengewicht vormen voor de overwegend mannelijke kandidatenlijst voor de finale van het Koningin Elisabeth concours voor piano 2010. Slechts twee pianistes drongen tot de eindronde door. De Koreaanse Kyu Yeon Kim is 25 jaar en was eerder al halve finaliste van de prestigieuze Cliburn piano wedstrijd. De Amerikaanse Claire Huanqci is pas twintig en won al meerdere Chopin wedstrijden. De twee vrouwen spelen respectievelijk vrijdag en zaterdag.
Gastdirigente Alsop is de vaste dirigente van het Symfonie orkest van Baltimore. Ze is een dochter van twee beroepsmuzikanten en begon piano te spelen toen ze twee was en op vijfjarige leeftijd kreeg ze ook de viool in handen. Voor dat instrument studeerde ze af aan de Juilliard School.

Ze kan het zich niet laten om het voortouw te nemen maar wel met de bedoeling om mensen te helpen het beste uit zichzelf te halen, zegt ze zelf. Ze ging dan ook orkestdirectie studeren en kreeg daarbij nog les van Bernstein.
Het is niet makkelijk om in de orkestwereld je plaats als dirigent te vestigen, weet ze. De eerste reactie is altijd wel ‘oh, wat krijgen we nu, een vrouw’. Maar als de orkestleden merken dat je toegewijd en bekwaam bent gaan ze je om je muzikale kwaliteiten waarderen.

Alsop heeft een zoontje van zeven met wie ze via de webcam contact houdt als ze op reis is. Zoals nu ze in Brussel verblijft, dan ontbijten we samen en babbelen wat en soms moet hij ook voor mij viool spelen, vertelt ze. Ze overweegt trouwens om gastdirigente voor de Elisbeth wedstrijd te blijven. In tegenstelling met andere wedstrijden vindt ze deze voldoende gebalanceerd om een goed oordeel over de kandidaten te krijgen en vormt hij voor hen een mooie leerervaring. Ze is tevens heel enthousiast over de samenwerking met het Nationaal Orkest van België en over de warme reacties van het publiek in de concertzaal.

In de Verenigde Staten zorgt Alsop ieder jaar voor beurzen voor jonge vrouwelijke dirigenten en heeft ze een fonds opgericht voor de muzikale en schoolse begeleiding van kinderen uit een achtergestelde, zwarte wijk. Muziek mag niet elitair zijn waarbij mensen uit een welstellend milieu iets presteren voor een beperkt publiek. In principe moeten alle getalenteerden op het podium raken en iedereen moet in de concertzaal kunnen. Die doorbraak bereiken we alleen als we jonge kinderen een stevige scholing aanbieden.

Een tikkeltje eigenzinnig, dirigente Alsop, precies zoals koningin Elisbeth haar graag zou hebben gezien.

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten