Vrouwelijke ondernemers voelen crisis nijpen maar zetten door

Door | maart 28, 2013

Bijna drie op tien vrouwelijke ondernemers vrezen in de huidige crisis voor het voortbestaan van hun onderneming. Dat blijkt uit een enquête van UNIZO en markant, netwerk van actieve en ondernemende vrouwen, bij 116 vrouwelijke ondernemers naar aanleiding van de 14e WOMED Award, de prijs voor de vrouwelijke onderneemster van het jaar.

[ad#ad1]

Zowat de helft van de vrouwen ervaart een duidelijk negatieve impact. Eén op vijf wil het personeelsbestand inkrimpen. Toch zien acht op tien vrouwen ondanks de crisis kansen. Drie op tien vrouwen zeggen hun activiteiten te zullen uitbreiden en twee op vijf plannen investeringen.

Eén op twee vrouwen verwacht dat 2013 op zakelijk vlak vergelijkbaar zal zijn met 2012. Eén op drie ziet 2013 slechter in en één op vijf verwacht dat het beter wordt. Drie op tien vrouwen vrezen  voor de continuïteit van hun onderneming als de crisis blijft duren.

Concreet pakte het voor een op twee vrouwen toch goed uit in 2012, de helft van de onderneemsters noteerde winst in het bedrijf. Drie op tien moest het stellen met een break-even en 18 procent kampte met verlies. Van dezelfde ondervraagden tekende 48 procent in 2011 winst op, 34 procent een break-even en 17 procent leed verlies.

Wervende beelden

Ondernemen kan ook televisiegeniek zijn, dat laten programma’s als ‘Topstarter’,  ‘Crème de la crème’ of ‘De Bedenkers’ zien. Maar er is meer aan de hand, in dezelfde enquête peilden de organisaties naar de invloed van de tv-programma’s.

Acht op tien vrouwen beweert bij het zien van de beelden wel zin te krijgen om te ondernemen. Drie kwart van de ondervraagden meent dat de programma’s positief aan de ondernemingszin in Vlaanderen bijdragen. Zes op tien vinden dat ze een weliswaar een beperkt maar niettemin correct beeld van de realiteit geven.

De WOMED Award , Women in Enterprise and Development, bekroont de vrouwelijke ondernemer die op succesvolle wijze minstens vijf jaar in hoofdberoep haar eigen financiële onderneming runt.

Ann Vancoillie, zaakvoerster van Creaplan en Aluvision, wint de WOMED Award 2012 en wordt zo de vrouwelijke onderneemster van het jaar. Ann Vancoillie richtte haar twee bedrijven op vanaf nul. Aluvision biedt oplossingen voor standenbouw, Creaplan is actief in de standenbouw en interieursector. An Beazar van Enprove wint de prijs voor de Belofte. De WOMED Award Zuid gaat naar Koumba Keita van Groupement Wakali De Dabola uit Guinee.

www.womedaward.be

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten