Vrouwelijke topmanagers stimuleren sociale verantwoordelijkheid van bedrijven

Door | november 23, 2011

woensdag 23 november 2011 – (Marleen De Geest) – Bedrijven met meer vrouwen aan de top zijn meer geneigd om grote bijdragen aan filantropische instellingen te schenken dan bedrijven die minder vrouwen in hoge managementposities hebben, aldus recent onderzoek van Catalyst in samenwerking met Harvard Business School.

[ad#ad1]

Bedrijven met meer vrouwen aan de top zouden zich sociaal meer verantwoordelijk opstellen door gemiddeld grotere bedragen aan filantropische instellingen te spenderen dan bedrijven met minder vrouwen in hoge beleidsfuncties. Dat is de bevinding van recent onderzoek van de internationale organisatie voor de promotie van vrouwen op de werkvloer, Catalyst, in samenwerking met Harvard Business School.

In 2007 hebben bedrijven met drie of meer vrouwelijke directeurs maar liefst 28 maal meer bijgedragen aan liefdadigheidsinstellingen dan bedrijven die geen vrouwen in het topmanagement hebben.
Tussen 1997 en 2007 gaven bedrijven met meer vrouwen in bestuursraden meer financiële steun aan filantropische instellingen dan bedrijven of organisaties waarin minder vrouwen rond de bestuurstafel zaten, elke bijkomende vrouw was goed voor een toename van de steun met 2.3 miljoen dollar.

Vrouwelijke topmanagers zorgen voor betere prestaties van bedrijven en organisaties, aldus eerder onderzoek van Catalyst. Daar profiteert de hele samenleving van, vrouwelijke topmanagers schrijven hun beleid in het idee van duurzaamheid in, daarbij hoort sociale verantwoordelijkheid. Zo groeien bedrijven met meer vrouwelijke topmanagers kwantitatief en kwalitatief. Wat goed is voor de samenleving, is goed voor de bedrijven en omgekeerd.

Download onderzoeksrapport (pdf)

[ad#ad3]

Een reactie achterlaten